onsdag 30 december 2009

Amerikansk reklam-tv: En snabb utvärdering. (Det kommer en skojig bild på en apa längst ner, för er som söker en så att säga mer "direkt" humor.)

Det går väldigt, väldigt mycket läkemedelsreklam på amerikansk tv. En rolig detalj med det är att de enligt lag måste rabbla upp alla bieffekter i slutet av dem. Eftersom amerikanska läkemedel har imponerande många bieffekter, blir effekten att de ofta tar upp större delen av själv reklamspoten. Vilket i praktiken innebär det här:

# Stämningsfull intromusik

# Panorering över etniskt diversifierad samling pensionärer/medelålders kvinnor/militärer,brandmän eller sjuksköterskor och/eller BMI-korrekta barn.

# Djup, allvarlig speakerröst med riktning "you no longer have to/we at medicare believes noone should suffer/you deserve to...", i ungefär 10 sekunder.

# Bilderna visar fortfarande mjuka, leende ansikten någonstans mellan Dressman-männen och Stepford wifes. Musiken påminner fortfarande om något man skulle tonsätta räddninsscenen ur brunnen i en nyinspelning av Lassie med, men...

# Speakerrösten förvandlas plötsligt till en brasiliansk fotbollskommentator med bokstasvkombinationssyndrom som öser ur "dethärpreparatetkanorsaka-hjärtstillestånd-blodpropp-kärlskador-inre blödningar-självmordstankar-cancer-och-öroninflammation. Användinteomduärallergiskgravidellerfärgblind-konsultera-din-läkare-innan-du-använder-det-i-miljöer-med-lättantändliga-material. Kanorsakahallucinationer.".

# Stämningsfull musik når sitt crescendo. Speakerrösten blir mjuk och deltagande igen och avslutar "Because with us, you CAN quit smoking. So make the HEALTHY choice."

På något sätt gillar jag hur amerikanska reklambyråer alltid levererar frasen "du kan få cancer av det här pillret" i samband med ett preparat som ska få dig att sluta röka på ett sätt som låter som en barnmorska som instruerar dig i hur man använder en amningsbehå.

De skulle kunna knuffa rullstolsburna från en klippkant och förvandla det till en up-beat Broadwaymusikal.

Vad gäller vissa preparat kan däremot till och med jag känna att deras rakt-på-sak-attityd blir lite väl...tja...rakt på sak.

Ett av de läkemedel som marknadsfördes absolut mest under de tio dagar vi var i New York var ett dagen-efter-piller mot oönskad graviditet som hette "Plan B".

Spontan gissning är att personen som namngav det inte har egna barn.

Och nu, som utlovat till er mer grafiskt drivna läsare, en rolig bild av en apa:

4 kommentarer:

  1. bilden på apan fungerar inte..

    SvaraRadera
  2. den apan finns som videoklipp kolla youtube

    SvaraRadera
  3. Du är medveten om att de handikappades riksförbund fördömmer "rullstolsbunden" sedan flera år tillbaka? Det ska vara en kränkning tydligen. De föredrar rullstolsburen. Ungefär samma sak som att man int6e får säga dvärg.

    SvaraRadera
  4. Japp, medicinreklamen i all ära, men testa att åka dit ett lokalvalår! De lägger inte särskilt mycket tid på att förklara vad t.ex "Proposition 35" betyder, men tar gärna tillfället i akt att hoppa på motståndarsidan, gärna med lite personangrepp. Vansinnigt underhållande!

    SvaraRadera