onsdag 27 januari 2010

Barnarbetare

En vän till mig är delägare och chef på ett hyggligt stort företag i tryckbranschen. Han pratar ofta om vikten av ett "rakt ledarskap". Nu på sistone med tillägget att "att leda ett barn är inte helt olikt att leda personal ska du veta!"

Detta med motiveringen att "ditt jobb som chef är att veta att 90% av skiten är ogrundat gnäll och resten är lagstadgade toalettpauser".

Sedan följer en utläggning om vikten att vara "konsekvent" och "rationell" och "arbeta enligt tydliga referensramar i sitt ledarskap".

Precis som med barn alltså!, poängterar han igen.

Senast han höll den här monologen stod jag under tiden och tittade på den här skylten, som han satt upp på kylen i personalmatsalen:



























Efter samråd med min fru har jag inte införskaffat någon till vårt barn än. (Min fru har däremot, säger hon nu, planer på att införskaffa en åt mig.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar