måndag 25 januari 2010

Kampen för jämställdhet

Jag sitter inne på VeckoRevyns redaktion idag. En redaktion som händelsevis har flyttat. Och eftersom redaktionen uteslutande består av kvinnor är det givetvis viktigt att det nya kontoret blir "hemtrevligt".

Detta innebär rent konkret (till skillnad från en uteslutande manlig redaktion, vars primära fokus i detta läge hade varit att hitta en bra plats för Xboxen) att väggarna måste målas om.

Den sjukhusgröna nyansen i Bonnierskorridorerna byts alltså i detta nu ut mot "ljusa, glada färger som ska stimulera arbetsglädje och positiva energier" (eller nåt sånt, jag lyssnade i ärlighetens namn inte jättenoga.)

På målarstegarna står i alla fall AD-Mari och redaktionschefs-Linda.

Själv sitter jag i en soffa med en tidning och engagerar mig i huruvida Brangelina kommer breaka upp eller inte.

Ett slag så gott som något för ett mer könsneutralt samhälle, känner jag.

Var söker jag stipendium för den här sortens kvotering?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar