tisdag 9 februari 2010

Den färgblinde föräldern

En oundviklig grej med månaderna innan man blir förälder är att större delen av ens omgivning drabbas av ett oemotståndligt behov att plötsligt debattera barnuppfostran.

En av de absoluta favoriterna i min generation är givetvis debatten om huruvida pojkar och flickor könspräglas när de är små. Alltså om de märks för livet om man sätter på dem blå eller rosa mössa eller låter dem leka med små gulliga ponnys alternativt små gulliga ponnys som sprutar eld.

Just frågan om färg gör mig lite illa till mods. Om vi får en son så kommer jag ju till exempel absolut inte vilja att han har rosa skjorta eller röda byxor på sig.

Men det handlar ju inte så mycket om sexuell identitet, mer om att jag inte vill att han ska bli nån jävla köttmupp som står i baren på Riche tillsammans med folk som har combover när de är 23 och jobbar med "webbaserad reklam primärt inriktad på viral marknadsföring" och pratar om sin jävla segelbåt.

Det vill väl ingen förnuftig förälder?

1 kommentar:

  1. man ska väl klä sitt barn i det man tycker är fint? kommer aldrig klä mina barn i rosa, oavsett om det blir flicka el pojke. kan man inte få göra som man vill å så kan alla som inte har med saken att göra hålla sig väck? låt barnen själv välja leksaker, ta dom till affären och se vad den själv väljer. det är väl det mest neutrala eller?! äh.

    SvaraRadera