måndag 8 mars 2010

Breaking up is hard to do

Min teleoperatör och jag har gjort slut.

Det var ett ömsesidigt beslut, kan man nog säga. Det funkade inte, helt enkelt. Framför allt funkade inte min telefon. Kalla mig gammalmodig, men jag ser det som en hyggligt viktig del av en relation av den här karaktären.

De verkade inte överdrivet nedslagna över att bli lämnade heller, om vi ska vara ärliga. Jag föreslog att de skulle stryka min återstående bindningstid på åtta månader mot att jag slutade ringa dem. De tog det rakt av.

Jag tror att alla var vinnare här faktiskt.

Jag är alltså ute på marknaden efter någon ny.

Förslagslådan är alltså härmed öppen för alla med gedigen erfarenhet av övriga aktörer på marknaden.

Vem ska jag ringa med?

Liten kravlista:

# Abonnemangspriser är inte speciellt viktigt. Däremot stort plus om täckningen är bra även när man av misstag råkar förirra sig ut utanför Stockholms innerstad. Till exempel till Skåne.

# Får gärna hysa förståelse för att det i många sociala sammanhang anses vara god sed att inte skicka fakturor och inkassokrav på ett abonnemang som inte finns. Åtta gånger. Och sedan hävda att detta skett "av misstag". Åtta gånger.

# Får gärna vara lika snabba med att laga mobiler som går sönder efter tre dagar som de är på att skicka inkassokrav på obetalda fakturor. På abonnemang som inte finns. Åtta gånger.

# Ska gärna ha företagsabonnemang och mobilt bredband, och förmågan att inte lägga detta på 700 separata fakturor varje månad utan på en enda, vanlig, hederlig.

# Får gärna ha personal i sina butiker som inte har kragen uppfälld på pikétröjan, använder uttryck som "kanoners" och i största allmänhet ger intrycket av att de har det här jobbet primärt för att tjäna ihop fickpengar till stora stekarveckan Sandhamn-Båstad-Visby i sommar.

# Får gärna ha kundtjänstpersonal som inte har serviceattityden av en tuggummituggande 15-åring med skakig självbild och svår frisyr.

# Om möjlighet föreligger vill jag helst inte, när min mobil stängts av trots att jag betalat fakturorna, bemötas av logiken "Det-finns-inget-jag-kan-göra-men-jag-vägrar-koppla-dig-till-någon-som-kan-det, så-du-får-väl-chilla-lite-och-så-sätter-vi-på-din-telefon-när-vi-känner-för-det, mmm-kay?" av en kille som mest troligt sitter med en Jolt Cola-burk i handen och tycker att jobbet i kundtjänsten tar alldeles för mycket tid från hans karriär som svartalvsmagiker med stort intresse för drakdödande och heminredning i World of Warcraft.

# Får gärna ha chefer. Riktiga chefer. Sådana som man kan bli kopplade till när nämnd kundtjänstalv beter sig som en åsna. Inte chefer som man "eventuellt kan bli uppringd av inom 48 timmar".

# Får gärna bemöta kunder på ett rimligt, trevligt, artigt sätt när kunden ringer första gången och är rimlig, trevlig och artig. Inte bara när kunden ringer för sjunde gången och hotar med att komma till kontoret i dynamitjacka med fickorna fulla av betongskruv.

Så, några förslag?

22 kommentarer:

  1. Jag röstar på din digitaltv leverantör,mest för att det är dom jag jobbar för:)
    Men som vanligt är personalen i alla butiker väldigt mycket mer tillmötesgående och trevliga här nere i skåneland!

    SvaraRadera
  2. Jag lämnade dom där mellan 2 och 4, jag också. Det tog mig tre månader att få dem att tro på att jag inte hade täckning där jag bor. Jag bytte helt opatriotiskt till telegutt. Det har än så länge funkat.

    SvaraRadera
  3. Tycker Telia är helt okej. Bytte till dem i slutet av december. Täckningen är bra, hade skitdålig täckning i lägenheten med Telenor men sen jag bytte funkar det bra. Har ringt deras kundtjänst p.g.a. ett fakturafel och de var jättetrevliga, bad om ursäkt och rättade till det direkt. :)

    SvaraRadera
  4. Jag skulle föreslå Telia... jag gillar dom. Men så kom du till chef-punkten och där brister ju alla. För man blir aldrig kopplad till chefen, inte hos någon. Varför inte? För chefen kan inte ett skit och kan ändå inte hjälpa dig. Därför kopplas man till någon som man tror är chefen men som egentligen bara är personen bredvid som kan hjälpa dig precis lika mycket som den du just pratade med.

    Men i göteborg är i alla fall telia-folket trevliga :)

    SvaraRadera
  5. Telia såklart. Förstår inte att de inte får ha monopol på telofni nuförtiden. Hade underlättat för alla.

    SvaraRadera
  6. Jag rekommenderar Telia. Jag är en av de få som har täckning i katakomberna på Kemicentrum(stor ful byggnad som är under ombyggnad i Lund).

    SvaraRadera
  7. Telia helt klart, har aldrig varit något problem för mig, och täckning finns överallt i stort sett

    SvaraRadera
  8. Telia är SKIT! Hade mobilt-bredband via dom som jag gick in och sa upp efter ett år i deras butik. visserligen trevligt bemötande där, men sen fick jag ju en ny faktura efter 3 månader och ringde och fick prata med "fröken tuggummi" som inte kunde göra nåååågonting utan tyckte att jag skulle betala fakturan på abonnemanget jag inte hade kvar och så kunde hon säga upp det efter det. Efter ca 45 minuter fattade tjejen hur dum i huvudet hon var och makulerade fakturan. Men vad hände efter ytterliggare 3 månader? jo, det kom en ny faktura och jag fick ringa igen och påpeka att jag inte hade kvar abonnemanget! Annars till mobilen har jag alltid haft tele2, dom är både prisvärda och kompetenta. Fattar vad man vill och vad problemet är om det skulle uppstå något. En annan kul grej med telia-abonnemanget är att när jag fick det skulle jag koppla upp det på min mac, vilket inte funkade. Så jag ringde supporten och fick till svar av (vad jag skulle tro) joltcola-killen att han hade ingen utbildning så han kunde inte hjälpa mig utan jag fick gå ut på nätet och kolla. (men mitt mobila internet som jag inte fick att funka) Varför har man folk i kundtjänst som inte har utbildning?
    / Maria

    SvaraRadera
  9. du borda skaffa 3 jag har dom och dom är perfa har bra täckning och sjyst personal

    SvaraRadera
  10. Saijm... Jag tror att du MÖJLIGTVIS har missat poängen med de senaste inläggen. Må vara ett skott ut i det blå, men det är bara en känsla jag får.

    För övrigt så röstar jag Telia eller Tele2. På Tele2 är de otroligt tillmötesgående, jag har haft problem med mitt autogiro (mitt eget fel för att jag inte kan hålla reda på vilket konto som är vilket) och fått ringa i panik när telefonen riskerar att stängas av och jag befinner mig ute på landet med inget internet och bara telefonen, och de har alltid varit otroligt hjälpsamma. Rekommenderas!

    SvaraRadera
  11. Telia, helt klart. Väljer du Tele2 så möts du av kundtjänst folk som tycker det är helt logiskt att stänga av ditt abbonnemang därför att du fyllt i fel summa på fakturan och således råkat betala 35 jävla kronor för lite, dem känner heller inget behov av att antingen 1. skicka en ny faktura där de kräver sina 35 kronor. eller 2. Upplysa dig om att du är skyldig 35 kronor och att dem måste betalas för att du ska kunan fortsätta ringa typ en veckatill. eller 3. Låta dig fortsätta ringa i deras nät så de faktiskt tjänar pengar på dig och lägga på de där 35 jävla kronorna på nästa jävla räkning.

    Det de däremot känner ett behov av är att ljuga om att de skickat ett påminnelse sms til dig. Undrar du varför du inte har fått det? Det beror tydligen på att dintelefon var avstängd när du fick smset! Rätta mig om jag har fel, men är inte hela poängen med SMS att man inte ska behöva vara tillgänglig precis när man får det? Att SMS:et liksom ligger där och väntar när telefonen slås på igen? Den funktionen tror tydligen inte Tele2 på.

    Go Telia!

    SvaraRadera
  12. Jag har abonnemang hos Tele2. Det funkar helt ok. Täckningen är ok i Stockholm, brukar inte vanligtvis lämna länet. Men...Jag har autogiro och ska varje månad få ett sms där det ska stå hur mycket de ska dra. Ibland kommer sms:et, ibland inte. Man ska ju också kunna logga in och se sin faktura på nätet. Man behöver användarnamn och lösen som vanligt, men jag har glömt bort dessa. För att då få nya uppgifter behöver man skriva in sitt mobilnummer. Det roliga är svaret man får då: "Numret du angett är inte ett giltigt telefonnummer. Kontrollera uppgifterna och försök igen."
    Man kan ju undra hur stor sannolikhet det är att jag får hjälp (som faktiskt leder till en lösning) om jag ringer kundservice?

    SvaraRadera
  13. Alla säger Telia, jag tycker nog att dom är onödigt dyra. Dessutom rätt kass täckning här i skåne. Jag röstar på Telenor.

    SvaraRadera
  14. Asså om du gillar att sitta i kö i lite drygt en timme för att prata med kundtjänst så är ju Telia givet. Har du tur får du använda deras automatiska kundtjänst och får känna dig som en idiot när du sitter med luren i handen och säger "Mobil telefoni" med väldigt tydliga bokstäver ...och sedan "MOBIL TELEFONI" för att automat-tanten i luren inte fattar skånska.

    Jag röstar på Telenor.

    SvaraRadera
  15. Som norrlänning är Telia det enda alternativet för mig. Reser dessutom till Skåne några gånger per år, och har aldrig haft problem med täckningen där heller, trots att jag brukar residera ute på vischan. Telia har bästa täckningen och har numera dessutom hyfsade paketpriser på telefoni, internet m.m. Telia vet att de inte är billigast, men det högre priset får man igen genom deras tillförlitlighet. På tio år har jag haft fakturaproblem med Telia en enda gång, men kundtjänsten löste det direkt och bemötandet var verkligen supertrevligt.

    SvaraRadera
  16. Vad tror du om burktelefon? Verkar matcha alla dina krav perfekt!

    SvaraRadera
  17. Tele2. Bra priser, bra täckning, bra service. Har varit kund hos dem sedan 2006, aldrig behövt ringa och klaga på felaktigheter. Aldrig haft problem med täckning eller övriga avbrott. Enbart ett eller två, men då var det hårdvara i en växel som brakat, kan hända vilken operatör som helst. Finns även en chatkundtjänst att ta alla frågor i, slipper man sitta i telefonkö.

    Deras Affärspaket är ganska ultimat. 3000 samtalsminuter, 3000 SMS och 3000 MMS ingår. Mobilsurf Medium, motsvarar 1GB datatrafik. Sedan har du deras trådlösa nät till laptopen, hastighet med upp till 6Mbit/s, obegränsad data.

    Pris: 499kr/månad

    Täckningskarta på följande sida: http://www.tele2.se/mobiltackning.html

    SvaraRadera
  18. Telenor, har aldrig fått stå i en kö ens vid deras kundtjänst.

    SvaraRadera
  19. Telia är den enda operatören som har täckning uppåt i landet. Jag ringer även hyfsat billigt med abonnemanget Max 25 :)
    Har aldrig behövt krångla med Telia heller.. fakturorna kommer som de ska och allt är frid och fröjd :P

    SvaraRadera
  20. Har precis bytt från Telenor till Telia. Mkt nöjd med min nya telefon, tidigare kunde mina samtal brytas pga dålig mottagning I CENTRALA VÄXJÖ! Sjukt. Har ringt och sagt upp mitt abonemang hos Telenor också, inget problem sa de, vi skickar ett brev med ditt uppsagda abonemang. Jo tjena, får se om räkningen kommer nu snart...

    SvaraRadera
  21. telenor är awesome tycker jag! har visserligen kontantkort, men min mamma har abonemang och hon är nöjd! dessutom är det jävligt bra täckning i skåne!

    SvaraRadera