onsdag 6 januari 2010

De är de små sakerna som får ett äktenskap att hålla

Jag: (Kommer in genom dörren) Hej älskling, Telia-affären hade tyvärr stängt. Det är ju röd dag, det hade vi glömt.

Min fru: (Med armarna förväntansfullt i kors, försöker uppenbart hålla sig för skratt) Mm-hmm. Telia-affären ja. Där du var för att lämna in min jobbmobil?

Jag: (Sysselsätter mig mycket direkt med att flytta runt skor i hallen) Eh...exakt.

Min fru: Min jobbmobil...den som inte funkar...

Jag: Mmm.

Min fru: Alltså inte min privata mobil. Som funkar fint. Det var ju inte den du hade med dig till Telia-butiken...eller hur?

Jag: Eh...alltså...Telia-butiken hade ju stängt, så jag vet inte hur det skulle spela någon roll. (Flyttar ett par stövlar.)


Min fru: Mmm-hm. Så när jag sa "min jobbmobil ligger på bordet i vardagsrummet, det är den som är svart", och du fräste "det vet jag väl! Jag är fan inte dum i huvudet!", och du sedan tog den grå mobilen som låg på bordet i hallen, för att du inte lyssnar på mig, då innebar inte det att du så att säga upptäckte att du hade fel mobil med dig ut på stan sen?

Jag: (Ryter) Men BUTIKEN HADE JU STÄNGT! Så vad SPELAR DET FÖR ROLL?

(Tystnad)

Min fru: (Kämpar emot ett hånleende, inte speciellt framgångsrikt) Sååå...exakt när upptäckte du att du hade tagit fel mobil med dig?

Jag: (Sparkar på stövlarna) När jag skulle ringa dig och berätta att affären hade stängt.

Min fru: Och...?

Jag: (Sparkar på skohyllan) ...och din mobil ringde i fickan på mig.

Min fru: (Anstränger sig nu så mycket för att inte skratta att hon ser ut som om hon har ticks) Och om butiken hade haft öppet?

Jag: (Flyttar skohyllan med foten så att den skrapar mot parketten) Då hade jag gått in och läxat upp personalen där om en telefon som inte fungerar. Och sedan lagt fram en telefon som fungerar finfint på disken.

Min fru: (Tyst leende.)

Jag: Okejokej, jag borde ha lyssnat på dig! Är du nöjd nu?

(Tystnad. Min fru sträcker ut händerna åt sidorna och blundar.)

Jag: Men det spelar fan inte jävla roll för ja...

Min fru: (Viftar ilsket med fingrarna utan att öppna ögonen) SSCCHH! Jag fryser det här ögonblicket i min hjärna för evigt! Stör inte!

1 kommentar: