fredag 8 januari 2010

Man behöver inte vara lycklig. Det är det man har golftourer och Nobelpris till för fan.

Aftonbladet har en artikel om endabarn. De flesta Nobelpristagare är tydligen enda barnet. Och presidenter. Och golfproffs.

Nackdelen är dock att de tydligen inte är lyckliga. Och att de går igenom en extrem frigörelseprocess senare i livet.

Som exempel tar berörd expert Tiger Woods, och den senaste tidens avslöjanden om att han så att säga haft mer än en boll i spel på samma runda:

– Forskning har visat att när frigörelsen kommer sent i livet blir det snarare fråga om en förvandling. Då kan det bli extrema saker och det är det jag tror det handlar om i den här tragiska historien. Han har aldrig fått vara barn, säger Elisabeth Schönbeck.

Jag gillar det. Att det liksom är förutbestämt att han ska strula till det. Det är som en friskrivningsklausul för en som förälder. Vad som än händer så finns det liksom en konkret anledning om det skulle gå åt helvete.

"Mja, jo, visst, det var väl inte så 'traditionell' barnuppfostran att lära honom att tjuvkoppla mopeder. Eller att lära honom svälja kondomer med heroin när vi skulle ut från Thailand när han var tre. Och ja, det var ju den där gången när jag glömde honom i den där nationalparken några dagar där när han var fem. Haha, ja jisses, chimpanserna slet ju av honom armen vettu, men pappas lilla lejon bet ihop och använde den för att slå ihjäl dem med istället! Det förväntade de sig inte, apjävlarna! Pappa upp i dagen lillgrabben, jojomen! Åh, jo, han var ju lite utmärglad när vi kom på var vi hade glömt honom där veckan efter, dog ju nästan av blodförlust och så, men det redde upp sig tycker jag. Va? Ja, jo, det här med att han har invaderat Polen nu ja? Äsch...du vet...han är ju ensambarn vettu. Det är därför. De går igenom väldigt våldsamma frigörelseprocesser. Helt normalt faktiskt."

5 kommentarer:

  1. Ska jag se detta inlägg som en friskrivningsklausul för att bara skaffa ett barn? "Vi orkade inte med några syskon men om vi inte glömmer honom på zoo eller använder honom som knarkkurir har han inga ursäkter för att bli lite skev" ...

    SvaraRadera
  2. Behöver man en friskrivningsklausul för att bara skaffa ett barn?

    SvaraRadera
  3. En mångbarnsmor jag känner menar att man är schysst om man skaffar åtminstone tre barn. Så att de är fler än föräldrarna. För att ge ungarna en sportslig chans. Jag gillar tanken.

    SvaraRadera
  4. Det låter som att lämna över initiativet till fienden. Jag ställer mig tveksam.

    SvaraRadera
  5. Då var det dags igen att hoppa på endabarnen...

    SvaraRadera