onsdag 14 april 2010

Sätt som min fru och jag är olika på

Situation:

Vi kommer ner i tvättstugan när vår tvättid börjar. Bara för att upptäcka att personen som har tvättiden innan oss fortfarande har tvätt i en av maskinerna. Med 20 minuter kvar på programmet.

Lösning:

Eftersom vi är vuxna, ansvarsfulla människor sliter vi inte ut personens tvätt ur maskinen för att sedan fira den upp och ner i sopnedkastet i ett snöre i 20 minuter. Nej, för vi är vuxna människor. Så vi lägger in vår tvätt i den lediga maskinen, väntar till den andra är färdig, tar ut personens tvätt, lägger den i en korg, och lägger sedan in vår tvätt.

MEN...

Precis innan vi går upp i lägenheten igen tar jag ett par strumpor, stoppar in dem i torktumlaren och sätter igång den på 60 minuter. Sedan gör jag samma sak i torkskåpet. Personen som inte kan klockan får på så vis tvätta färdigt sin tvätt, men han kan ju fan fetglömma att han får torka den.

Hur jag och min fru är olika:

Jag kallar detta "mogen konfliktlösning".

Min fru kallar detta "MOGEN konfliktlösning".

Och jag himlar inte sådär med ögonen när jag säger det.

7 kommentarer:

  1. Du gjorde rätt i alla fall, fast en aning mesigt. För vem fan är så jävla korkad att man drar igång en maskin tvätt när man knappt hinner förbi förtvättsprogrammet innan tvättiden är över? Hade nog bara öst ut hela skiten i en blöt hög vid entrén till tvätteriet där det får ligga och jäsa till sig.

    SvaraRadera
  2. Ack ack, otaliga äro de osämjor som startat i tvättstugor...

    SvaraRadera
  3. Hahaha! Så jäkla rätt! Det är en mycket fin markering - inte grov nog att väcka verkligt ont blod, men den räcker lång väg när det gäller att få någon att inse att han/hon gjort bort sig!

    SvaraRadera
  4. Jag väljer också mogen konfliktlösning. Senaste fallet är cyklar i barnvagnsrummet som fastighetsvärden släpat ut tre gånger nu men som alltid kommer tillbaka. (Samma cyklar.) I söndags möblerade jag om i barnvagnsrummet så att få ut cykeln kräver att man först släpar ut fyra barnvagnar i trappen. Dessutom har det blivit punka på cykeln (inte jag!). Ler varje morgon och hoppas att just idag är dagen då personen ska cykla till jobbet. Gärna i sista minuten också. Är mer stolt över denna lösning än min första: http://kickensblogg.wordpress.com/2009/08/24/surmorsan-och-surfarsan/

    SvaraRadera
  5. Kreativ konfliktlösning tycker jag det var!

    SvaraRadera
  6. låter som något jag skulle gjort själv, moget eller inte ;-)

    SvaraRadera
  7. Tråkigt beteende säger jag. Alla kan fela och livet blir inte direkt trevligare av att man blir straffad när man gjort ett misstag. Det verkar som om du utgår ifrån att grannen gjort det av brist på respekt eller med flit? Kanske hände något som gjorde att han/hon blev sen.
    Kass säger jag.
    Jenny

    SvaraRadera