söndag 16 maj 2010

Barn. De borde fan lära sig klockan.

Man upptäcker så många nya saker med livet när man får barn.

Några är mycket små och närmast obetydliga, andra gigantiska och faktiskt nästan helt livsförändrande.

Min son, till exempel, har de senaste veckorna inte bara utmanat mitt luktsinne och tänjt min hörsel förbi vad som under alla omständigheter borde vara dess rimliga toleransgräns.

Han har även förändrat själva förutsättningarna för definitionerna av tid och rum.

Han har fört mig genom något slags lönndörr i uiversum, ett svart hål om man så vill, och placerat mig i ett parallellt tidsuniversum.

Det är en episk upptäckt. Jag kan inte beskriva det på något annat sätt.

Jag befinner mig alltså just nu i en lucka i tiden.

Jag har bitvis fragmentariska minnesbilder av att jag varit här förut. Så som man minns platser man själv besökte som barn.

Det är verkligen mycket speciellt.

Resten av världen sover, givetvis, medan min son har tagit mig till denna märkliga nya plats. Detta förunderliga äventyrens land. Där vi är alldeles, alldeles ensamma.

Denna fullkomligt outforskade tid av möjligheter och ännu inte utnyttjad potential.

Som om den svävar i ett magiskt mellanrum mellan det som vi gjorde igår och det som vi ännu inte gjort imorgon.

Jag tvivlar på att denna för mänskligheten helt nyupptäckta plats har ett namn.

Så jag tror därför att jag ska kalla den...

"Söndagsmorgnar"

3 kommentarer:

  1. Som student med en deadline är man medveten om vad söndagsmorgnar är, det är den tiden då alla roliga du brukar umgås med sover/är på väg hem/ är för bakis för att andas vilket gör det till en idealisk tid att skriva på pm... när man inte läser din blogg då...

    SvaraRadera
  2. det fina med att bli pappa är att det är ju DU som får lära din son klockan eller vänta till han börjar skolan vilket lär ta ett tag

    SvaraRadera
  3. 0-6 år Barnen har egen klocka.
    7-15 år barnen lär sig klockan.
    15- år De lär sig att söndagsmorgon är något man sover bort och ofta i glömskans land som har skapats av en drog som ofta intas framför tv eller i goda vänners lag eller alt på krogar osv.
    Därför får man en dejavu när de små väcker en 05:00 söndagmorgon att här har jag varit!

    SvaraRadera