tisdag 26 januari 2010

Sidospår

Vi talade ju som hastigast om Telias sätt att kommunicera med omvärlden häromveckan.

Idag talade jag med 3.

Deras reklamationsavdelning går, enligt kundtjänsten, endast att nå via... brev.

Man hade tydligen tidigare provat att låta missnöjda kunder få chansen att ventilera via mail och telefon, men det blev #citat# så väldigt mycket samtal då att vi valde att göra så här istället #slut citat#.

Soft bransch att jobba i den där, telekombranschen.

(I ljuset av detta tas för övrigt all kritik gentemot denna blogg hädanefter enbart emot om den är författad på arameiska och inristad i ost.)

3 kommentarer:

  1. Jag jobbade på kundservice förut (dock inte hos Telia eller 3), och av vad jag förstod så var det delvis så för att reklamationsavdelningen ska kunna sätta sig in i ärendet ordentligt innan de kontaktar kunden. Ett telefonsamtal kan man ju pausa ett par minuter, men vissa ärenden kan ju ta väldigt lång tid och då kan det vara bra att få ringa kunden när man har undersökt det som behöver undersökas =)

    Dock tycker jag att man borde kunna reklamera via mail, men ibland är det även så att kunder "hotar" med reklamation om de inte får som de vill -men sällan sätter sig ner och skriver det där brevet, går till brevlådan och postar det. Istället lugnar de ner sig och ringer in igen, och så kan allt lösas i telefon =mindre jobb för reklamationsavdelningen.

    Så var det i alla fall där jag jobbade, och jag skulle tro att det är så på andra telekomföretag också.

    Shit vilken lång kommentar det blev.. hoppas du förstår hur jag menar =)

    SvaraRadera
  2. ComHem fungerar på samma sätt. Efter att tjafsa länge och väl med olika människor i tusen år - historien är lång, så vi tar bara med poängen - så fick vi igenom att vi ska få tillbaka en del pengarna vi har betalat (329 kr/mån i 1,5 år) eftersom vi fått ut 0,01 % av bredbandshastigheten vi betalade för. Max. Så - när vi sagt upp det och fortsatta ha jääättetrevliga telefonsamtal med mycket klocka människor, så får vi nu tillbaka pengar. SOM PENGAR TILLGODO PÅ ETT KONTO HOS COM HEM: För jo, det var ju precis vad vi ville? Eller, vänta nu...

    SvaraRadera
  3. Hej på dig=) vad glad jag är att jag hittat hit. Är alltid lika kul att hitta andra inspirerande bloggar...jag skriver mycket om
    mat, inredning, mode och livet som ung fru och tvåbarnsmamma, men det är ju minst lika kul (om inte roligare) att läsa det andra skriver!

    Massa kramar
    /Erica

    ps: eftersom jag hittat hit känns det ju inte mer än rätt att ge dig möjligheten att se vem jag är, gillar själv inte anonyma kommentarer, hihi...ds

    http://erica.myshowroom.se

    SvaraRadera